Waris Dirie

Hejsan! Tänkte skriva lite nu, men kom på ett problem: jag kommer inte på något att skriva om... Dock såg jag precis "Desertflower". Ni kanske har hört talas om böckerna "En blomma i Afrikas öknen"? Iaf jag har nu sett filmen. Den var väldigt bra och rekomenderas starkt. Jag hade lätt bölat om jag var en sådan person som gråter till filmer, dessvärre är jag inte det utan satt där i soffan och rörde inte en min. Iaf så är filmen rörande ;)
Den handlar om (för er som inte vet) en tjej som heter Waris Dirie som är från Somalia. När hon var 3 år blev hon omskuren och när hon sedan var lite äldre bestämdes det att hon skulle giftas bort. Hon vägrade och natten innan "bröllopet" rymde hon genom öknen för att hitta sin mormor i huvudstaden. Mormorn fixar så att Waris flyger till Somaliska ambasaden i London för att starta ett nytt liv. Då är hon ännu ett litet barn. Med en viss tur träffar hon rätt och fel människor som hjälper henne att skaffa fram pengar och att få ett jobb. Det hela slutar med att hon är en superkänd toppmodell som på sätt och vis förändrar världen.
När hon talar inför FN i New York lyssnar viktiga människor som kan förverkliga drömmen om att utrota omskurningar. Det gör att det bildas lagstiftningar som talar om att det är förbjudet. TROTS detta utsätts än idag 6000 unga flickor varje dag för detta hemska.
Detta ska inte bli en lång recension men filmer som denna gör oss (eller iaf mig) väldigt tacksama över det vi faktiskt har. Tänk om det hade varit jag som log där på stenblocket påväg att utsättas för något så fruktansvärt! Nej, jag är nöjd att vara född i trygga Sverige, men kanske borde jag tänka lite längre innan jag gnäller över att jag är hungrig, att jag fryser, att jag har ont någonstans och att jag är rädd.

Kommentarer
Postat av: Julia Hill

sv: Nu! Jag har råkat vara inne på syrrans bloglovin hela dagen så nu gick jag och la till dig på min :)

2011-11-05 @ 23:20:12
URL: http://juliasmagazine.blogg.se/
Postat av: Jasmine

svar: Har du inte? Men jag följer dig, var nyss in och kollade på listan över bloggar jag följer, och din blogg ligger med där. Jag lovar :)



Det kan bli så för mig också ibland, men jag tror det är för att någon annan slutat följa ungefär samtidigt.



Jag kan skicka en print-screen i ett mail om du vill se att jag inte ljuger? :)

2011-11-06 @ 00:40:58
URL: http://jasmines.se

Kommentera

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (oroa dig inte, det publiceras inte.)

Har du en blogg?

Din kommentar:

Trackback